PBA i e-handel – Mine erfaringer med e-handelsstudiet

Læsetid: 8 minutter

Intro

Dette skriv er til dig, der er i tvivl om, hvorvidt du skal vælge at søge ind som professionsbachelor i e-handel. Hvis du er havnet her på siden, ved du nok allerede, hvad e-handel er. Hvis ikke, kan du på uddannelsesguiden og de forskellige uddannelsesinstitutioner læse mere om uddannelsens opbygning. Det er ikke det, jeg vil gennemgå her. I stedet vil jeg tale om, hvad jeg har været glad for (og mindre glad for), hvad der har overrasket mig, hvorvidt uddannelsen har levet op til mine forventninger (spoiler: det har den), og hvordan jeg mener, uddannelsen har klædt mig på til erhvervslivet.

Det skal nævnes, at jeg har læst til markedsføringsøkonom og har taget e-handel som top-up. Dette er vigtigt, da der er ved at blive oprettet en samlet e-handelsuddannelse på 3,5 år.

1. semester

Den første tid

Den første tid var meget social. På Erhvervsakademi Aarhus havde de lavet en social kalender til os, hvor vi i grupper skulle stå for forskellige events i begyndelsen. Om det er sådan på alle uddannelser, kan jeg ikke svare på.

Fagligt begyndte vi ret hurtigt på ‘projekt hvid t-shirt’, som var vores brobygningsprojekt mellem uddannelserne. Jeg havde aldrig kodet i mit liv og skulle i gang med det for første gang, hvilket jeg synes var fedt. På billedet kan man se den første hjemmeside, jeg nogensinde har lavet. Siden er ikke noget at prale af, men jeg synes, det var fedt at få en god forståelse for HTML og CSS. Eksamen var også ret sjov. Vores underviser havde ‘ødelagt’ koden på en fiktiv hjemmeside, og vi skulle efter bedste evne fikse fejlene. God start på studiet!

De “rigtige” fag starter

Metode-faget har aldrig været en af mine favoritter, men det er også noget, man skal igennem på e-handel, og det er forståeligt nok. Til gengæld havde vi andre fag, der var mere spændende, sideløbende. Jeg var specielt vild med fagene Customer Experience (CX) og E-handels Teknologier (ET). CX fandt jeg spændende, fordi man går i dybden med kunderejsen, og nok også fordi jeg har en baggrund indenfor salg, hvilket gør, at jeg er nysgerrig efter, hvordan man kan influere mennesker. ET var et af de sjoveste fag efter min mening. Det var her, vi blev introduceret til WordPress, som jeg virkelig er blevet bidt af. Hvis det ikke var for ET, ville jeg nok ikke have denne hjemmeside i dag.

Vi havde også et fag, der hedder Digital Forretningsforståelse, hvilket jeg havde det lidt blandet med. I dette fag skal man igennem en del modeller og teorier, som jeg ikke mener, at mange bruger i ‘den virkelige verden’, hvis der overhovedet er nogen, der gør. Modellerne skal nok mest ses som noget, man skal have i baghovedet, men de blev præsenteret for os som om, at ‘de (kan) bruges i erhvervslivet’. Det er i hvert fald et teoretisk tungt fag sammenlignet med nogle af de andre fag.

Projekt Kunderejse og Projekt Webshop

I slutningen af det første semester skulle vi igennem to projekter i vores selvvalgte studiegrupper. Erhvervsakademiet havde sørget for rigtige case-virksomheder, som vi skulle arbejde med i begge projekter. Jeg synes, det er meget betydningsfuldt at få lov at arbejde med en rigtig virksomhed med ægte problemstillinger. Vi fik tildelt virksomheden Sengestudiet i Horsens. De var meget samarbejdsvillige, og vi fik både lov til at interviewe ledelsen og flere kunder for at blive klogere på kunderejsen, som vi skulle skrive rapport om (Projekt Kunderejse).

I ‘Projektet Webshop’ skulle vi også bruge Sengestudiet som case-virksomhed. Projektet gik ud på, at vi hver især skulle lave en webshop fra bunden i WordPress med WooCommerce. Efter min mening er det en af de sjoveste opgaver/eksamener på studiet. At lave selve webshoppen syntes jeg næsten blev en leg. Jeg brugte nok også længere tid på det end de fleste, fordi jeg hyggede mig med at sidde og lave små tweaks til siden. Det skal siges, at jeg hurtigt blev bidt af WordPress, da jeg i længere tid havde haft et ønske om at kunne lave hjemmesider. Derfor så jeg også ‘Projekt Webshop’ som en måde at blive god til netop det. Du kan se mit resultat af ‘Projektet Webshop’ her.

2. semester

Valgfag

2. semester begynder med valgfag. Vi skulle vælge to online og to fysiske fag. Jeg valgte e-mail-marketing og PPC (Google Ads) som online-valgfag og SEO samt sociale medier (SoMe) som fysiske valgfag (forklaring følger).

Online valgfag

De ‘online’ valgfag synes jeg var lidt halvhjertede. ‘Online’ betød i virkeligheden bare, at vi selv skulle gennemgå de PowerPoint-præsentationer, som underviserne havde forberedt til den fysiske undervisning. Nogle af dem var mangelfulde og havde flere fejl, som jeg husker det. Mit gæt er, at underviserne på dette tidspunkt var i fuld gang med at gennemgå BA-projekter på årgangen over mig, hvilket forklarer, hvorfor der var færre ressourcer til valgfag, og at de derfor skulle være ‘online’. Jeg troede dog, at skolen havde investeret i GoLearn eller lignende, så vi rent faktisk skulle igennem et gennemarbejdet online forløb. Det var ikke tilfældet. I stedet blev de online fag mangelfulde. De online forløb tog en uge og blev afsluttet med en multiple choice-test uden tidsbegrænsning. Efter min mening var denne prøve/eksamen lidt ligegyldig, både fordi man sagtens kunne bestå den uden at have læst PowerPoint-præsentationerne, men også fordi der var fejl i nogle af spørgsmålene.

Samlet set synes jeg, at eksekveringen på de online valgfag var mangelfuld. Selve emnerne var meget spændende, og jeg lærte bestemt også meget af begge fag. Jeg kan godt lide, at fagene var meget hands-on, og at vi skulle bruge både MailChimp og Klaviyo i E-mail Marketing samt Google Ads annoncekonto i PPC-faget.

Det skal dog også tilføjes at de online valgfag egentlig slet ikke er valgfag. Det er noget ekstra akademiet tilbyder for at man kan dygtiggøre sig yderligere indenfor specifikke marketingkanaler.

Fysiske valgfag

Jeg valgte SEO og SoMe som de ‘vigtigste’ valgfag, altså dem, jeg gerne ville have fysisk undervisning i og have i længere tid end én uge. Min opfattelse af de fysiske valgfag er overordnet rigtig god. De havde ikke de samme mangler som de online valgfag og blev afsluttet med en rigtig eksamen. Ligesom de online valgfag, var fagene her også meget hands-on. Særligt i SEO blev vi introduceret til mange forskellige programmer, hvilket jeg synes var fedt. Rigtige programmer, som rent faktisk bruges i den virkelige verden – what’s not to like?

SoMe var overordnet set også ret fedt, men jeg blev lidt overrasket over, hvor meget fokus der var på organisk SoMe og content/kreativitet. Det var sådan set sjovt nok, men jeg ved ikke, hvor meget jeg lærte af det. Det er måske også, fordi jeg ikke er verdens mest kreative person. Jeg havde håbet, da jeg valgte det, at der ville være mere fokus på betalt annoncering og den datadrevne del af SoMe. Vi havde meget kort om FB/IG-annoncer, men det var også alt. Til eksamen skulle vi udarbejde forskellige creatives. Du kan se de creatives, jeg udarbejdede her: Se creative 1 her & Se creative 2 her.

Advanced Digital Marketing

Efter vi havde afsluttet de fysiske valgfag, gik vi i gang med Advanced Digital Marketing (ADM). Det lyder måske lidt fancy, men det er egentlig bare en måde at forklare, at vi skulle kunne bruge alle de ting, vi havde lært indtil nu, i én samlet strategi/sammenhæng. Du har måske hørt om udtrykket ‘siloer’ indenfor marketing. ‘Silo’ er et udtryk for, at man arbejder med én marketingdisciplin, og det vil de fleste mene er en fejl, da kanalerne/disciplinerne hænger sammen og påvirker hinanden. Indtil vi havde ADM, arbejdede vi meget med de enkelte siloer. Under ADM lærte vi at arbejde strategisk på tværs af siloer. Derudover arbejdede vi også meget mere med dataanalyse (Google Analytics 4), som jeg synes var rigtig godt. Statistik kan efter min mening godt blive lidt tungt, men jeg synes, det blev gjort på en god måde, og det er tydeligt at se, at det kan bruges til noget i virkeligheden, og hvordan man bruger det.

Jeg synes alt i alt, at ADM var rigtig givende og en af de primære årsager til, at jeg havde valgt e-handel i første omgang. Det levede fuldt op til mine forventninger i forhold til at arbejde mere strategisk. Jeg kunne godt lide, at vi havde flere undervisere til ét fag, hvilket understregede, at det var et fag, der skulle binde disciplinerne sammen.

Fordybelsesspor

2. semester afsluttes med et ‘Fordybelsesspor’, som er en større opgave, hvor man skal skrive om et selvvalgt emne. Overordnet set synes jeg, at det er en rigtig god idé, at man kan få lov til at fordybe sig i et selvvalgt emne, og jeg synes også, jeg lærte rigtig meget af fordybelsessporet. Meeen, selve eksamen var meget mærkelig. Vi skulle skrive opgaven to og to, men selve eksamen var en workshop-dag, hvor 6-7 grupper skulle op samtidig. Man skulle lave en præsentation og en “aktivitet”, som de andre grupper kunne deltage i. Man blev dømt både på rapporten, præsentationen samt ens engagement i selve workshoppen. At blive dømt på ens engagement synes jeg ikke giver mening, da det ikke siger noget om ens faglighed, men mere om, hvor mange timers søvn man har fået dagen forinden.

Bortset fra selve eksamen synes jeg fordybelsesporet var spændende, og jeg/vi skrev om AI i søgemaskiner og konsekvenser for virksomheder.

3. Semester

3. semester inderholder minimum 12 ugers praktik og afsluttende bachelor.

Praktik

Praktikken på e-handel er dejlig fleksibel. Man skal have mindst 12 uger, men ellers er der rimelig frie rammer i forhold til valg af praktikplads og praktikstart. Det er også nemt at få en praktikplads, da mange virksomheder efterspørger det, som e-handelsstuderende kommer med. Jeg lavede et opslag på LinkedIn og fik omkring 10 henvendelser fra forskellige virksomheder. Jeg lavede kun én ansøgning selv.

Mange af mine medstuderende valgte at tage i praktik i et marketingbureau, men jeg valgte en e-commerce virksomhed. Valget stod os dog frit for.

Selve praktikken havde jeg det splittet med, men det kommer nok også meget an på, hvilken virksomhed man ender hos. Jeg synes, der var lidt for mange lavpraktiske opgaver i forhold til de kompetencer, jeg følte jeg kom med. Men der var bestemt også gode ting ved at være i praktik, og jeg fik lov at prøve mange af de ting, vi havde lært på studiet, i praksis og kunne se effekten af det. Arbejdsopgaverne afhænger nok meget af praktikpladsen og hvilken aftale man forhandler på plads (det er op til en selv).

Mange af mine medstuderende er efterfølgende blevet ansat i deres praktikvirksomhed. Jeg har ikke det præcise antal, men der er i hvert fald generelt gode muligheder for at blive ansat hos praktikpladsen sammenlignet med andre uddannelser.

Afsluttende bachelor projekt

Uddannelsen afsluttes naturligvis med et bachelorprojekt, som man skriver om et valgfrit emne. Man vælger også selv, om man vil skrive om praktikvirksomheden, en anden virksomhed eller noget mere bredt. Jeg valgte at skrive om personalisering i e-mail marketing.

Hvor lang tid man har til at skrive bacheloren, afhænger af, hvornår man afslutter praktikken. Dette afhænger igen af, hvornår man er startet, og hvad man ellers har aftalt med praktikvirksomheden. De fleste har dog haft mindst én skrivedag om ugen under praktikken til også at skrive bachelor.

For mig var den skriftlige del af bachelorprojektet ret hård. Det skyldes både, at jeg aldrig har været helt skarp i skriftlig form, slet ikke når det er akademisk. Derudover har der på resten af uddannelsen ikke været mange skriftlige opgaver (kun ‘Projekt Kunderejse’ og ‘Fordybelsessporet’), og der har ikke været lige så meget fokus på den akademiske del. Det skal man lige vænne sig til. Når det er sagt, har det dog også været nemt at se lyset for enden af tunnelen, da bachelorprojektet jo er det sidste. Jeg synes også, det er rart, at når man skriver sådan en stor opgave, får man muligheden for at forsvare den mundtligt, specielt når man er bedre til det mundtlige end til det skriftlige.

Afsluttende bemærkninger

Alt i alt synes jeg, at studiet har levet fuldt op til mine forventninger, og jeg har faktisk lært mere, end hvad jeg havde regnet med. Nej, det har ikke været perfekt, men hvilken uddannelse er det?

Jeg er kæmpe fan af, at meget af forberedelsen til undervisningen var baseret på videoer og nyere artikler, så undervisningen kan følge med tidens trends. Det har også betydet, at der kun har været lidt af den tunge akademiske læsning som forberedelse til undervisningen. Derudover har underviserne på Erhvervsakademi Aarhus været enormt engagerede, og man kan mærke, at de brænder for det, de underviser i.

Til sidst vil jeg bare sige, at e-handel er en uddannelse, som man i høj grad selv kan være med til at pege i en bestemt retning. Du vælger selv dine valgfag, hvad du vil skrive om i ‘Fordybelsesspor’ og ‘Bachelorprojektet’, samt hvilken virksomhed eller stilling du vil i praktik hos/som. Du kan altså derfor i meget høj grad være med til at præge dit forløb samt afgøre, om der er en specifik disciplin, du vil specialisere dig i.

Er du stadig i tvivl om du skal søge ind på PBA i e-handel?

Du skal vælge E-handel hvis du…

  • godt kan lide digital marketing
  • godt kan lide at bruge forskellig software
  • gerne vil have en uddannelse, hvor du får kompetencer, der kan bruges i praksis
  • gerne vil have masser af hands-on undervisning
  • gerne vil i praktik (og have frit valg over praktikplads)
  • trives i en branche, der udvikler sig hurtigt

Du skal ikke vælge E-handel hvis du…

  • ikke er teknisk dygtig eller har et ønske om at blive det
  • hader kapitalisme
  • foretrække forelæsninger som læringsmetode
  • ikke kan se dig selv have et kontorarbejde
Professionsbachelor i e-handel blogindlæg - mine egne erfaringer fra studietiden

Indholdfortegnelse

Picture of Christian Brink Westergaard

Christian Brink Westergaard

E-handels- og digital marketing-geek

Nyeste projekter og blog