Bliver Google overhalet af ChatGPT og AI-søgemaskiner?

Læsetid: 3 minutter

Et litteraturstudie

Som led i e-handelsuddannelsen skulle vi vælge et emne at fordybe os i og skrive et litteraturstudie om. I studiet har vi undersøgt, om AI-drevne søgemaskiner, såsom ChatGPT, er på vej til at erstatte traditionelle søgemaskiner som Google. Vi har også dykket ned i udviklingen inden for søgemaskineområdet og de potentielle konsekvenser, som virksomheder kan opleve, hvis de er afhængige af trafik fra traditionelle søgemaskiner.


Der er ingen tvivl om, at AI-teknologier som f.eks. ChatGPT har fået stor opmærksomhed og har potentiale til at ændre den måde, vi søger og finder information på. For første gang i to årtier står Google Search over for en potentiel trussel. Men samtidig skal vi ikke undervurdere Google. Alphabet (ejer af Google) arbejder på flere forskellige AI-teknologier. Det er ikke til at sige, om Google vil blive overhalet, men alt tyder på, at AI-svar vil blive en fast del af de søgemaskiner, vi kender.

AI-svar bliver integreret i traditionelle søgemaskiner

Bing har allerede integreret BingChat som en fast del af deres traditionelle søgemaskine. Man kan nemt skifte mellem det traditionelle layout eller trykke på BingChat for at få adgang til det. BingChat-svar er faktisk blevet en standard del af den traditionelle søgemaskine, som markeret med det røde felt på billedet. Dog kræver det i øjeblikket, at man bruger Microsoft Edge, for at BingChat-feltet vises i SERP’en (Search Engine Results Page). Derudover er der visse søgninger, der udløser BingChat på SERP’en. Ved transaktionssøgninger vil det sjældent dukke op, da det i de fleste tilfælde giver mere mening at vise produkter i stedet.


Google arbejder på en lignende løsning, som de kalder Search Generative Experience (SGE). Herunder ses en beta-version af, hvordan SGE kommer til at se ud. Som det kan ses, vil SGE også påvirke transaktionssøgninger, men Google Shopping-resultaterne vises lige over SGE-resultaterne på SERP’en. Ifølge Google selv vil der også være annoncer i SGE, hvilket Bing ikke har i BingChat på nuværende tidspunkt.

Man skal ikke undervurdere Google, men der er ingen tvivl om, at de er bagefter i AI-udviklingen. På nuværende tidspunkt har de ingen generative AI-produkter, der er igennem beta-stadiet. Dog har de den fordel, at vi over de sidste to årtier er blevet “indoktrineret” i den måde, vi søger informationer på Google.

Mine forudsigelser

Om Google kommer til at miste sin position som markedsleder, vil jeg ikke spå om. Jeg er dog sikker på, at måden, vi søger informationer på, vil ændre sig i fremtiden. Med lanceringen af ChatGPT til offentligheden har mange allerede fået øjnene op for, hvad generative AI kan. Dem, der ikke har fået øjnene op for det endnu, bliver inden længe “tvunget” til det, når SGE bliver lanceret.

Jeg tror også, at vi som forbrugere bliver mere selektive i de værktøjer/hjemmesider, vi bruger. Tidligere “Googlede” man, hvis der var noget, man ikke vidste eller ønskede at blive klogere på. Nu er der pludselig andre muligheder, der giver mere mening ved visse typer af søgninger. Så Google kommer måske til at miste en del søgninger til f.eks. ChatGPT, men størstedelen af de søgninger, de eventuelt vil miste, vil være mere informationssøgende, og det vil derfor gå mere ud over content creators end annoncører.

Jeg tror også, at SEO- og PPC-strategier vil blive påvirket ved lanceringen af SGE, men der kan både være fordele og ulemper for virksomhederne. De fleste generative AI-chats vil gerne give så objektive svar som muligt, og man kan derfor forestille sig, at det bliver sværere at optimere SEO, da AI kan være svær at påvirke til at give et bestemt svar. Det er heller ikke svært at forestille sig en kortere kunderejse, da AI-svarene kan være med til at overkomme barrierer. Det kan betyde, at annoncørerne får mere relevante klik, men det kan også betyde, at de ikke får lige så mange “research-klik” og dermed ikke har mulighed for at lave nogen form for re-marketing. 

Indholdfortegnelse

Nyeste projekter og blog