O-K-S-Y.dk – Webshop, design og logo
Frivilligt arbejde for foreningen OKSY med henblik på at styrke deres digitale tilstedeværelse.
“Hvad koster en hjemmeside?” svarer til at spørge “Hvad koster en bil?”. Så lad os tage udgangspunkt i det.
Der er mange faktorer, der spiller ind på prisen for en hjemmeside, ligesom der er mange faktorer, der spiller ind på prisen for en bil. Hvis du tager til en bilforhandler og spørger “hvad koster en bil?”, så vil han nok kigge lidt mærkeligt på dig fordi han ikke aner, hvilken bil du mener. Det samme vil enhver der arbejde med hjemmesider, som får spørgsmålet “hvad koster en hjemmeside?”.
Når du skal vurdere prisen på en hjemmeside, er det derfor vigtigt at have en forståelse af, hvad der påvirker prisen.
Der er ikke nogen formel for at regne ud, hvad en hjemmeside koster. Men de fire kategorier nedenfor vil give dig et bedre indblik i, hvad du skal være opmærksom på og hvad der kan påvirke prisen:
Ligesom når du skal købe bil, så skal du gøre op med dig selv, om du har brug for en stor eller lille bil. På samme måde skal du finde ud af om du har brug for en lille hjemmeside uden undersider (one-pager) eller en stor og kompliceret hjemmeside med mange undersider.
En visitkorts hjemmeside (one-pager) vil oftest være det billigste. En “one-pager” er hjemmeside med kun én URL. Det vil sige kun forside og ingen undersider. Der er derfor kun én side der skal opsættes og designes. En one-pager passer dog ikke til mange formål. Det kan være svært at lave god navigation på siden og det er en ulempe ift. senere at lave markedsføring. Det kan dog være fint til privatpersoner eller små projekter.
De fleste små og mellem store service virksomheder, kan klare sig med en basis hjemmeside med et par undersider. Det kan f.eks. være den lokale tømrer virksomhed eller restaurant. Tømreren kan med fordel lave undersider til specifikke typer af tømrer arbejde han/hun udfører. F.eks. “renovering”, “udbygning”, “tag”, “garage” osv.
Komplekse hjemmesider med mange undersider er de dyreste, da der er mere arbejde i at sætte flere sider op. Virksomheder der skal bruge komplekse sider, skal også ofte have opdateret siden, da det som regel er en vigtig del af deres forretning. Derfor skal hjemmesiden også ofte opdateres løbende, hvilket kan være med til at hæve de løbende omkostninger.
Billigere er ikke altid bedre. Det er specielt sandt, når det kommer til design. Specielt hvis din hjemmeside er en vigtig salgskanal, så er designet meget vigtigt. Som mennesker er vi nemlig meget visuelle og et billede siger mere en 1000 ord. På samme måde fylder design meget i vores underbevidsthed. Hvis en hjemmeside virker gennemført og har et professionelt udtryk, er vi mere tilbøjelige til at handle med den virksomhed.
Man kan godt komme fra A til B i en bil, selvom den er fyldt med rust uden på. Det påvirker ikke bilen så længe det ikke er i motoren, men det påvirker dem der ser den. Så hvis du skal imponere (kunderne) kunne det godt være at du skulle give lidt ekstra for at få den lakeret.
De tekniske krav til din hjemmeside betyder rigtig meget for prisen. Det er her vi åbner kølerhjelmen og tager et kig på motoren. Det er kun dig som ejer (og måske mekanikeren (din webmaster)) der ser motoren, men den er meget vigtigt for at bilen kan køre. På samme måde er det vigtigt at du ved hvad din hjemmeside skal kunne. Skal den bare fungere som visitkort, er der nok ikke så høje krav til funktioner. Skal du derimod sælge produkter (webshop) eller skal kunderne kunne booke en tid, så skal der en lidt større motor til.
Så inden du går igang med at finde priser, er det vigtigt at finde ud af, hvilke funktioner din hjemmeside skal have. Både for ikke at støde ind i uforudsete udgifter, men også for ikke at havne i en situation, hvor du har valgt en udbyder, der ikke kan opfylde dine krav.
Sidst men ikke mindst, skal du selvfølgelig finde ud af hvem der skal lave din hjemmeside. Der er selvfølgelig mange muligheder, men overordnet kan mulighederne deles ind i 3 kategorier:
Lav hjemmesiden selv:
Fordelene ved at lave hjemmesiden selv er, at det giver dig fuld kontrol over design og indhold. Du kan skabe præcis det udtryk, du ønsker, og det er den billigste mulighed. Desuden kan det være en lærerig oplevelse, hvor du udvikler dine tekniske færdigheder.
Ulemperne er dog, at det kræver tid og anstrengelse at opbygge en professionel hjemmeside, især hvis du ikke har tidligere erfaring med webdesign og udvikling. Resultatet kan også være mindre professionelt og skræddersyet, da du ikke nødvendigvis har den samme ekspertise som specialiserede virksomheder.
Enkeltmandsvirksomhed:
Fordelene ved at bruge en enkeltmandsvirksomhed til at lave din hjemmeside er, at det ofte er mere omkostningseffektivt end et bureau. En enkelt person kan være mere fleksibel og personlig i sin tilgang til dit projekt, og de kan bedre forstå og imødekomme dine individuelle behov.
Ulemperne er, at en enkeltmandsvirksomhed muligvis har begrænset kapacitet og ressourcer sammenlignet med et bureau. Hvis du ønsker at få lavet markedsføring efter hjemmesiden er færdig er det ikke alle enkeltmandsvirksomheder, der kan tilbyde dette. Så hvis det er tilfældet, kan det være en idé at bruge et bureau i stedet.
Bureau:
Fordelene ved at arbejde med et bureau er, at de normalt har et team af specialister, der kan håndtere forskellige aspekter af dit projekt. Dette kan føre til en mere omfattende og professionel hjemmeside. De har erfaring med at håndtere forskellige kunder og projekter, hvilket giver dem en dybdegående forståelse af, hvordan man skaber en effektiv hjemmeside.
Ulemperne er, at bureauer kan være dyre, især hvis du har et begrænset budget. Derudover kan du nogle gange opleve, at dit projekt ikke får den samme opmærksomhed, som det ville have fået fra en enkeltmandsvirksomhed. Nogle bureauer kan være mindre fleksible og mere bundet af deres etablerede arbejdsprocesser.
Der er ikke noget simpelt svar på, hvad der afgør prisen på en hjemmeside. Alt efter hvilket CMS (Content Management System) man bruger kan funktioner være gratis, engangsbeløb eller på abonnement. Så der er meget forskelligt, hvad man rent faktisk betaler for.
Skal du have lavet en professionel hjemmeside, vil jeg anbefale at du finder ud af dine krav til størrelse og kompleksitet, design og tekniske krav, inden du finder ud af hvem der skal lave den. Hvis du skal have en hjemmeside, der skal kunne lidt mere end bare at være en informationsside, vil det være en god idé at udarbejde en kravspecifikation inden du indhenter tilbud.
Hvis du vil have en bedre idé om, hvad en professionel hjemmeside koster, så er der mange udbydere der har lavet prisberegnere, men de skal dog alle tages med et gran salt. Det er altid bedre at tage en snak med virksomheden, men prisberegneren kan give en god idé om, hvad du skal budgettere med.
Nyeste projekter og blog
Frivilligt arbejde for foreningen OKSY med henblik på at styrke deres digitale tilstedeværelse.
Hjemmesidedesign og visuel identitet til J. Søndergaard Dining.
Digital marketing er akronymernes verden og det kan være svært at huske dem alle. Her er de mest almidelige forkortelser og akronymer i alfabetisk rækkefølge.